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Werke 2017-08-28T23:41:59+00:00

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A

Peter Ablinger

Peter Ablinger, IEAOV Instrumente und ElektroAkustisch Ortsbezogene Verdichtung (1997)
Peter Ablinger, Konventionalität der Musik (1998)
Peter Ablinger, Ausdruck / Sonate (2007)

Mark Andre

Louis Andriessen

David Wright, Louis Andriessen: Polity, Time, Speed, Substance

Cory Arcangel

B

Milton Babbitt
Milton Babbitt, Stephen Peles (Hrsg.), The Collected Essays Of Milton Babbitt
John Cuciurean, Self-Similarity and Compositional Strategies in the Music of Milton Babbitt
Robert Morris, Elementary Twelve-Tone Theory
Milton Babbitt, „Who Cares if You Listen?“
Milton Babbitt, Twelve-Tone Invariants as Compositional Determinants
Milton Babbitt, Twelve-Tone Rhythmic Structure And The Electronic Medium

Johann Sebastian Bach

  • Das Wohltemperierte Klavier, 1. Teil: Präludium und Fuge 4, BWV 849 (1722)
    Aufnahme mit Partitur (Video)

Klarenz Barlow

Francois Bayle

Sandra Desantos, Curtis Roads, Acousmatic Morphology: An Interview with Francois Bayle
François Bayle. Die Klangwelt Der Akusmatischen Musik, Programmheft zum Internationales Musikwissenschaftliches Symposion der Universität Zu Köln, 9. Bis 12. Oktober 2007

Jean-Baptiste Barrière

Luciano Berio

Sandeep Bhagwati

Sandeep Bhagwati, Komponieren im 21. Jahrhundert (1993-1999)

Heinrich Ignaz Franz Biber

Biosphere (Geir Jenssen)

Boris Blacher

Achim Bornhoeft

Pierre Boulez

Pierre Boulez, Allgemeine Betrachtungen (1985)

Ludger Brümmer

Herbert Brün

  • auf und ab und zu (1978)
    tape (4ch)

C

John Cage

Cage, John : Silence : lectures and writings

Cornelius Cardew

Cornelius Cardew, Stockhausen serves Imperialism
Cornelius Cardew, Towards an Ethic of Improvisation
Timothy D. Taylor, Moving in Decency: The Music and Radical Politics of Cornelius Cardew

Friedrich Cerha

Chris Chafe

  • Vanishing Point (1989)
    tape (2ch)

John Chowning

Ryan McGee, John Chowning: Overview, Techniques and Compositions
John Chowning, The Simulation of Moving Sound Sources Computer Music Journal, Vol. 1, No. 3 (Jun., 1977), pp. 48-52

D

Claude Debussy

Francis Dhomont

  • Novars ()
    tape (2ch)

Marco Döttlinger

  • Epilog (2011)
    chamber orchestra, 3 brass instruments

E

Michael Edwards

Michael Edwards, Presentation
Michael Edwards, Electric Cowboy Cacophony. A Project for Cross-Genre Free Improvisation
Michael Edwards, Aesthetic and Musical Approach
Michael Edwards, Antwort zu Fragen von Klangforum Wien

Karlheinz Essl
Karlheinz Essl, Strukturgeneratoren. Algorithmische Komposition in Echtzeit
Ulrich Mosch, Systemtheorie und Komponieren

F

Morton Feldman

Louis Goldstein, Morton Feldman and The Shape of Time
Edward Jurkowski, Aspects of Time in the Later Music of Morton Feldman
Bryn Harrison, The Auditive Memory and its function in the late works of Morton Feldman
Catherine Costello Hirata, The Sounds of the Sounds Themselves: Analyzing the Early Music of Morton Feldman
Paul Scriver, Morton Feldman the Abstract Artist and the Lens of Criticism

Brian Ferneyhough

Ross Feller, Strategic Defamiliarization: The Process of Difficulty in Brian Ferneyhough’s Music
Some Considerations on Brian Ferneyhoughts Musical Language Through His Use of CAC:

Lois Fitch, Brian Ferneyhough : the logic of the figure
Joan Arnau Pàmies, New Complexities: Ferneyhough and Parra
Larson Powell, The Experience of Complexity: The Critical Discussion Concerning Brian Ferneyhough

Luc Ferrari

Seth Kim-Cohen, In the Blink of an Ear. Toward a Non-Cochlear Sonic Art.
Dan Warburton, Interview with Luc Ferrari
Brigitte Robinduré, Luc Ferrari: Interview with an Intimate Iconoclast

Orm Finnendahl

  • kommen und gehen (2000)
    tape (5ch)

Patrick Frank

Patrick N. Frank, Widerstand: Kritik. Thesen und Forderungen
(Antwort von Roland Moser, Antwort von Patrick Frank)

G

Heiner Goebbels

  • Surrogate Cities (1994)
    großes Orchester, Stimme, Mezzosopran und Sampler

Gerard Grisey

Orjan Sandred, Temporal structures and time perception in the music of Gerard Grisey: some similarities and differences to Karlheinz Stockhausen’s ideas.

Henry Gwiazda

H

Georg Friedrich Haas

Lisa Farthofer, Georg Friedrich Haas: „Im Klang denken“

Jonathan Harvey

Jonathan Harvey, Platform: Respect for the New
Jonathan Harvey, The Metaphysics of Live Electronics
Jonathan Harvey, Sounding out the Inner Self. Jonathan Harvey’s Quest for the Spirtual Core of New Music
Jonathan Harvey, Spectralism

Robert Henke

Robert Henke, Das Glück des Zufalls
Tech Talk Monolake

Pierre Henry

Lejaren Hiller

John Bewley, Lejaren A. Hiller: Computer Music Pioneer
Lejaren Hiller, Composing with Computers: A Progress Report
Lejaren A. Hiller, Informationstheorie und Computermusik, Abbildungen (ZIP)

Klaus Huber

  • Ein Hauch von Unzeit I (1972)
    Flöte
    Partitur
  • Ein Hauch von Unzeit II (1972)
    Klavier
    Partitur
  • Ein Hauch von Unzeit III (1972)
    variable Besetzung
    Partitur
    Aufnahme

Nicolaus A. Huber

  • Beds and Brackets (1982)
    Klavier
  • Go Ahead – with Shrugs (1988)
    Orchester
    Partitur

Thomas Hummel

I

Charles Ives
Christopher Ballantine, Charles Ives and the Meaning of Quotation in Music
Jennifer Iverson, Creating Space: Perception and Structure in Charles Ives’s Collages

Alex Burtzos, “the searching questions of what?- and why?” – Charles Ives’s Symphony No. 4

J

Tom Johnson

Tom Johnson, Self-Similar Melodies (1996)
David Feldman, Review of Self-Similar Melodies by Tom Johnson
Hanno Ehrler, Atlas der Moderne: Tom Johnson: Melodie und Mathematik

K

Mauricio Kagel

hans w. koch

Gottfried Michael Koenig

Gottfried Michael Koenig, Sind elektronische und Instrumentalmusik Gegensätze? (1963)
Gottfried Michael Koenig, Einige Bemerkungen zum Einfluß der Technik auf Musik (1982)
Gottfried Michael Koenig, Zwischen Musik und Technik: ein Spannungsfeld (1990)
Gottfried Michael Koenig, Ästhetische Praxis. Texte zur Musik (5 Bände, Moz-Bib)
Heinz-Klaus Metzger, Gottfried Michael Koenig (Moz-Bib)
Gottfried Michael Koenig, Partitursynthese mit Computern (1993), in Ästhetische Praxis. Texte zur Musik, Bd. 5, S. 184-195
Gottfried Michael Koenig, Hilfetexte zu Projekt 1
Otto Laske, Composition Theory in Koenig’s Project One and Project Two

Johannes Kreidler

Hanspeter Kyburz

Sabine Sanio, Komponieren als Formulieren von Regeln

L

Helmut Lachenmann

La Monte Young

La Monte Young & Marian Zazeela, Selected Writings (1969)
La Monte Young (Hrsg.), An Anthology of Chance Operations (1963)

Bernhard Lang

IEM, Konzert Loopgenerator
Bernhard Lang, Diminuendo – Über selbstähnliche Verkleinerungen (1996)
Bernhard Lang, The Difference Engine – Über maschinelles Musikdenken und den Begriff der Musikalischen Monadologien
Bernhard Lang, Loop aestetics Darmstadt 2002
Bernhard Lang, Cuts’n Beats: a Lensmans View Notes on the Movies of Martin Arnold
Martin Arnold, Alone. Life wastes Andy Hardy

Rued Langgaard

Paul Lansky

György Ligeti

György Ligeti, Auswirkungen der elektronischen Musik auf mein kompositorisches Schaffen
Gottfried Michael Koenig, Ligeti und die elektronische Musik (1987)
Jennifer Joy Iverson, Historical Memory and György Ligeti’s Sound-Mass Music 1958-1968, (Abbildungen)
Jonathan W. Bernard, Inaudible Structures, Audible Music: Ligeti’s Problem, and His Solution
Jonathan W. Bernard, György Ligeti, States, Events, Transformations
Miguel A.Roig-Francolí, Harmonic and Formal Processes in Ligeti’s Net-Structure Compositions

Magnus Lindberg

Joshua Cody, Kirk Noreen, Magnus Lindberg in Conversation. Moving between Extremes
John Warnaby, The Music of Magnus Lindberg

PerMagnus Lindborg

Alvin Lucier

Alvin Lucier, Origins of a Form: Acoustical Exploration, Science and Incessancy
Randal Davis, ‘… and what they do as they’re going …’: sounding space in the work of Alvin Lucier

Witold Lutoslawski

Witold Lutoslawski, Über das Element des Zufalls in der Musik
Witold Lutoslawski, Über Rhythmik und Tonhöhenorganisation in der Kompositionstechnik unter Anwendung begrenzter Zufallswirkung

M

Bruno Maderna

Raymond Fearn, Bruno Maderna: From the Cafe Pedrocchi to Darmstadt

Klaus-Steffen Mahnkopf

Klaus Steffen Mahnkopf, Die Isolation der neuen Musik (1998)
Klaus Steffen Mahnkopf, Potentiale der Zukunft (1998)

  • D.E.A.T.H (2001/02)
    for eight-track tape
    Aufnahme

Michael Maierhof

Michael Maierhof, Anker in der Realität. Aktuelle Musik und die Ästhetik des zeitgenössischen Alltags

Javier Torres Maldonado

Ricardo Mandolini

  • Vox veterrima (1988)
    tape (5ch)

Harald Muenz

Tristan Murail

Ronald Bruce Smith, An interview with Tristan Murail (2000)
Julian Anderson, The music of Tristan Murail (CD Booklet)

Leah Muir

N

Luigi Nono

Ernst H. Flammer, Politisch engagierte Musik als kompositorisches Problem
Otto Kolleritsch [Hrsg.], Die Musik Luigi Nonos
Luigi Nono, Texte. Studien zu seiner Musik
Luigi Pestalozza, Luigi Nono
Bernd Riede, Luigi Nonos Kompositionen mit Tonband (Moz-Bib)
Friedrich Spangemacher, Luigi Nono. Die elektronische Musik
Karin Spiss, Politische Musik: Hans Werner Henze und Luigi Nono
Jürg Stenzl, Luigi Nono

Per Nørgård

  • Voyage into the Golden Screen (1968)
    Aufnahme: Mvt. 1, Mvt. 2

Carsten Nicolai alias Alva Noto

  • Noto + Scanner Uniform (2001)
    Aufnahme

O

Franz Martin Olbrisch

  • studi and speaker (1996)
    tape (5ch)

Pauline Oliveros

  • Bye Bye Butterfly (1965)
    tape (2ch)
  • I of IV (1966)
    tape (2ch)

P

Bernard Parmegiani

Bernard Parmegiani, Portraits Polychromes

  • De Natura Sonorum (1975)
    tape
    Aufnahme: 1. Teil, 2. Teil, Booklet (franz.)
    Bernard Parmegiani ‎– L’Œuvre Musicale En 12 CD, Booklet (engl.)
  • Du pop à l’âne (1969)
    tape
    Aufnahme
  • Pop’Eclectic (1969)
    tape
    Aufnahme

Luis Antunes Pena

  • Klangspiegel (2002)
    for quartertone-trumpet with tam-tam and 4-channel-tape

Krzysztof_Penderecki

Danuta Mirka, The sonoristic structuralism of Krzysztof Penderecki

Steven Travis Pope

Stephen Travis Pope, Software Models and Frameworks for Sound Composition, Synthesis and Analysis: The Siren, CSL and MAK Music Languages

Q

R

Éliane Radigue

IMA fiction – Portrai #04 (Video)

Steve Reich

Steve Reich, Music as a graduale process (1968)
Steve Reich, Some Optimistic Predictions – about the Future of Music, (1970)
Volker Straebel, Patterns, Loops und Phase-Shifting, Die instrumentale Minimal Music Steve Reichs
Steve Reich, Early tape pieces, Interview by Jason Gross

Dirk Reith

  • Nahe zu fern (1987)
    tape (4ch)
  • Nested Loops V (2007)
    tape (4ch)

Wolfgang Rihm

  • Communio (Lux Aeterna) (1994)
    Soli, großen gemischten Chor, Orchester
    Partitur

Terry Riley

  • In C (1964)
    variables Ensemble
    Partitur

Jean Claude Risset

Jean-Claude Risset, Computer Music: Why?
Jean-Claude Risset, The perception of musical sound
Jean-Claude Risset, Music is meant to be heard. Perception is central in (my) computer music (MP4)

Curtis Roads

Curtis Roads, Micro-sound: history and illusion
Curtis Roads, Origins of granular synthesis: the Prototype study
Brigitte Robindoré, An interview with Curtis Roads

S

Kaija Saariaho

  • Lonh (1996)
    sopr, electronics

Marc Sabat

  • Spectral Canon No. 1 (for James Tenney) (2005)
    12 contrabasses or 1 contrabass with multiple delays
    Partitur, Aufnahme

Örjan Sandred

Örjan Sandred, Overview of OMRC 1.1 – A library for controlling rhythm by constraints
Örjan Sandred, Interpretation of everyday gestures – composing with rules

Erik Satie

Pierre Schaeffer

Michel Chion, Guide to Sound Objects

Boguslaw Schaeffer

Dieter Schnebel

Johannes Schöllhorn

Arnold Schoenberg

Martin Schüttler

Michael Rebhahn, Schöner leben. Der Komponist Martin Schüttler

  • schöner leben 1 (music for K.C.) (2008)
    for Countertenor with E-Piano, Megaphon, Amplifications, Tapes, Mask & Gun
    Partitur, Aufnahme, Kommentar
  • schöner leben 3 („Girl You Know It´s True“ – M.V.)(2009)
    für präparierte Flöte mit Neonröhre, Verstärkungen & Zuspielung
    Partitur, Aufnahme, Vorwort
  • schöner leben 5 („Nix verstehen ist besser als gar nichts.“ – M.K.) (2010)
    für verstärkte Viola und Zuspielung
    Partitur, Aufnahme, Text
  • schöner leben 7 („Äußerlich auf dem Damm, aber verkorkst im Innern“ – D.F.W.) (2011)
    für Saxophon mit Fußkeyboard, Kopfhörer, Verstärkung und Zuspielungen
    Partitur, Aufnahme, Aufbau, Programmtext

Cornelius Schwehr

Cornelius Schwehr, Ist die Kunst am Ende; hat es noch Sinn, den bestehenden Werken neue hinzuzufügen? (2003)

Hannes Seidl

Alexander Skrjabin

Matthias Spahlinger

  • vorschläge. konzepte zur ver(über)flüssigung der funktion des komponisten (1993)
    konzeptstücke
    Textbuch

Laurie Spiegel

  • The Expanding Universe (1974-76)
    tape
    Aufnahme

Manfred Stahnke

Manfred Stahnke, Zwischen Schrift und Schriftlosigkeit. Fragen zur Kompositionslehre heute. (1994-99)

Simon Steen-Anderson

Hans-Christoph Steiner

Karlheinz Stockhausen

Karlheinz Stockhausen, … wie die Zeit vergeht …, 1957
Karlheinz Stockhausen, Musik im Raum, in: Karlheinz Stockhausen, Texte zur elektronischen und instrumentalen Musik Band 1, Aufsätze 1952-1962 zur Theorie des Komponierens, Du Mont, 1963, S. 152-175
Karlheinz Stockhausen, Die vier Kriterien der Elektronischen Musik
Marco Böhlandt, „Kontakte“ – Reflexionen naturwissenschaftlich-technischer Innovationsprozesse in der frhen Elektronischen Musik Karlheinz Stockhausens (1952–1960)
Jonathan Harvey, The Music of Stockhausen. An Introduction, University of California Press (1975)
Christoph von Blumröder, Die Grundlegung der Musik Stockhausens, Stuttgart 1993
Richard Toop, Six Lectures from the Stockhausen Courses Kürten 2002

Alessandro Striggio (der Ältere)

T

Steven Takasugi

  • Iridescent Uncertainty (1999)
    for samples of kotos, shamisen, Hardanger fiddle, and cello
    Aufnahme
  • Strange Autumn (2003-04)
    for samples of reciter/vocalist and various makeshift acoustic instruments
    Aufnahme
  • The Flypaper (2005)
    for samples of various vocalizations
    Aufnahme
  • Jargon of Nothingness (2007)
    or samples of various plucked, bowed, double-reed, and makeshift acoustic instrument
    Aufnahme
  • Die Klavierübung (2007-09)
    Aufnahme: Satz 1, 2, 3, 4
  • Kraus-Zyklus. 1. Ein Gourmet sagte mir… (for James Avery) (2009/2010)
    Aufnahme

Thomas Tallis

James Tenney

James Tenney, Meta+Hodos
James Tenney, Computer Music Experiences, 1961-1964
Wolfgang von Schweinitz, KOAN James Tenney sagte schon
Larry Polansky, A Few More Words About James Tenney: Dissonant Counterpoint and Statistical Feedback
Larry Polansky, The Early Works Of James Tenney
Robert A. Wannamaker, The spectral music of James Tenney
Brian Belet, Theoretical and Formal Continuity in James Tenney’s Music
Brian Belet, An examination of the theories and compositions of James Tenney, 1982—1985

Barry Truax

The World Soundscape Project
Barry Truax, Acoustic Communication (Moz-Bib)
Barry Truax, Composing with Realtime Granular Sound
Barry Truax, Granulation of Sampled Sound
Barry Truax, From soundscape documentation to soundscape composition

Hans Tutschku

Hans Tutschku, Portfolio of Compositions
Emily T. Simon, A visit with musician Hans Tutschku
Prof. Dr. Christoph von Blumröder, Laudatio anlässlich der Verleihung des Weimar-Preises am 3. Oktober 2005 an Hans Tutschku
Frank Mehring, Interdisziplinäre Visionen und Realisationen: Hans Tutschkus elektroakustische Experimente an der Harvard Universität

U

V

Horacio Vaggione

  • Octuor (1982)
    tape (8ch)
    Horatio Vaggione, The making of Octuor, in Curtis Roads (Hrsg.), The Music Machine: Selected Readings from Computer Music Journal (Moz-Bib)

Claude Vivier

  • Lonely Child (1982)
    Sopran, Kammerorchester
    Aufnahme

W

Richard Wagner

Anton Wassiljew

Hildegard Westerkamp

Trevor Wishart

Trevor Wishart, Computer Sound Transformation
Trevor Wishart, On Sonic Art
Elvira Brattico and Fiorella Sassanelli, Perception and Musical Preferences in Wishart’s Work

Christian Wolff

  • Prose Collection (1969, 1971, 1985)
    Text

X

Iannis Xenakis

Iannis Xenakis, Formalized Music
Iannis Xenakis, Determinacy and indeterminacy
Thomas DeLio, Xenakis
Julio Estrada and Brandon Derfler, The Radiance of Iannis Xenakis (1922-2001)
Ron Squibbs, Iannis Xenakis: Composer, Architect, Visionary

Makis Solomos, The Unity of Xenakis’s Instrumental and Electroacoustic Music: The Case for „Brownian Movements“
James Harley, The Electroacoustic Music of Iannis Xenakis
Agostino Di Scipio, Compositional Models in Xenakis’s Electroacoustic Music
André Baltensperger, Iannis Xenakis und die stochastische Musik : Komposition im Spannungsfeld von Architektur und Mathematik, Bern ; Wien [u.a.] : Haupt, 1996
Inga Vehling, Die stochastische Kompositionstechnik von Iannis Xenakis
Peter Hoffmann, Towards an „automated art“: Algorithmic processes in Xenakis‘ compositions
Maria A. Harley, Spatial sound movement in the instrumental music of Iannis Xenakis
Elliot Kermit-Canfield, Spatialization In Selected Works Of Iannis Xenakis
Sven Sterken, Music as an Art of Space: Interactions between Music and Architecture in the Work of Iannis Xenakis
Sven Sterken, Spiel mit dem Raum. Iannis Xenakis, Architekt des Ephemeren
Boris Hofmann, Spatial Aspects In Xenakis’ Instrumental Works
Dimitrios Exarchos, Iannis Xenakis and Sieve Theory. An Analysis of the Late Music (1984-1993)

Polytopes:
Philipp Oswalt, Polytope von Iannis Xenakis (1991)
Sven Sterken, Towards a Space-Time Art: Iannis Xenakis’s polytopes. (1991)
Mariabruna Fabrizi, Yannis Xenakis’ Polytopes: Cosmogonies in Sound and Architecture Yannis Xenakis’. (HTML)

Y

Z

Christian Zanesi

Bernd Alois Zimmermann

Bernd Alois Zimmermann, Intervall und Zeit
Bernd Alois Zimmermann, Vom Handwerk des Komponisten
Bernd Alois Zimmermann, Über die neuerliche Bedeutung des Cellos in der neuen Musik
Irmgard Brockmann, Das Prinzip der Zeitdehnung in Tratto, Intercommunicazione, Photoptosis und Stille und Umkehr. in: Hermann Beyer [Hrsg.], Zeitphilosophie und Klanggestalt : Untersuchungen zum Werk Bernd Alois Zimmermanns, S. 20-33
Wulf Konold, Zimmermanns Zeitphilosophie, in: Bernd Alois Zimmermann. Der Komponist und sein Werk, S. 39-41